Thursday, August 13, 2009

Gelombang Ke 3 Internet

Penghuni dunia terus menjadi saksi bagaimana teknologi internet mampu mengubah gaya hidup mereka. Ia melibatkan cara mereka bekerja, berhibur, bermain, berkomunikasi dan bersosial. Suatu ketika teknologi ini berada di puncak lalu menyaksikan banyak syarikat tersungkur dan segelintir sahaja yang mampu bertahan.

Mungkin betul, hanya “pemenang saja yang terselamat”. Buktinya, nama gah berkaitan teknologi ini seperti Google, Yahoo!, dan Amazon berjaya bertahan malah semakin kukuh sehingga ke hari. Bilangannya, sudah boleh dikira dengan jari, sedangkan yang pernah terlibat cukup banyak. Jika bukan ratusan mungkin ribuan..;)

Bagaimana dengan syarikat internet di negara ini? Jika ada yang terselamat, bolehkah dikesan jejaknya atau sudah menjadi sejarah. Berdasarkan risikan rambang, masih ada syarikat tempatan yang masih bertahan dan ada yang diberikan nafas baru. Apa pun tahniah buat mereka kerana gigih berdepan gelombang seterusnya.

Gelombang pertama yang diberi jolokan “dot com” sudah lama berlalu. Apa yang sedang memuncak ketika ini dianggap gelombang kedua atau diwartakan kepada orang ramai sebagai Web 2.0. Tahap gelombang ini tidak kurang hebatnya, malah tampak lebih interaktif kerana melibatkan setiap individu yanggemar bersosial.

Jangan salah anggap. Kegemaran bersosial melalui internet bukan berniat serong semata. Malah ramai rasa gembira dengan kehebatan kemudahan mutakhir ini. Mereka boleh saling berhubung sesama sendiri, di kalangan ahli keluarga, rakan bahkan orang asing tanpa mengira batas sempadan. Jaringan ini juga digelar ‘jaringan sosial’.

Seperti gelombang siber pertama, gelombang kedua yang melibatkan jaringan sosial ini turut mencetuskan ‘perlumbaan’. Bukan sahaja syarikat internet yang berlumba mengaut keuntungan malah pengguna internet itu sendiri berlumba menggunakan kemudahan yang ditawarkannya. Seolah-olah saling perlumemerlukan.

Maka tertonjolah ‘jenama baru’ bernilai bilion ringgit (RM) seperti YouTube, MySpace, Facebook, Flickr, Blogger dan Freindster. Sebahagiannya sudah dipancing nama besar sebelum ini seperti Google dan Yahoo!. Bukankah syarikat ini KAYA kerana minat dan hobi penghuni bumi yang gemar bersosial secara jarak jauh?

Benar, jaringan yang mampu diwujudkan melalui gelombang kedua ini boleh menjangkau jarak yang jauh. Tetapi belum ramai yang dapat menjangkakan samada gelombang siber ketiga masih jauh atau kian menghampiri. Kini pihak yang terlibat sedang mencetuskan gelombang ketiga (Web 3.0) pula. Anda nantikan saja gegarannya…yeye!

1 comment:

  1. assalamualaikum saya suka membaca isi isi dan ilmiah yang terkandung di dalam blog abang.saya harap abang dapat meng "up date kan blog ini" saya rasa sunyi x dapat membaca blog yang ditulis asoleh abang ini ...
    harap abang update yer.. kami peminat abang ni...

    ReplyDelete